Caută
  • Ana

De ce nu mai avem VeloTM?

Actualizată în: 20 Dec. 2019

Biciclete, trotinete și în curând… segway-uri!


Timișoara este, fără urmă de îndoială, unul dintre cele mai potrivite orașe din România pentru deplasările cu bicicleta

Geografia orașului nu doar că încurajează folosirea bicicletei, dar întreaga experiență poate să fie una extrem de plăcută pentru cetățenii care aleg acest mijloc de transport.

Conform Comisiei Europene distanța maximă pe care o persoană o poate parcurge pedalând prin oraș din punctul A în punctul B, în mod obișnuit, fără un efort deosebit, este de: 7.5km.

Ca idee, de la Spitalul Județean până în zona Decathlon, Google Maps mi-a spus că sunt aproximativ 6,4km - ceea ce înseamnă că în Timișoara, distanța medie parcursă de o persoană care se deplasează de acasă la serviciu cu bicicleta cu poate încadra cu ușurință în limita maximă de 7,5km.

În altă ordine de idei, oferind o serie de opțiuni de parcare sau închirere de biciclete în zona stațiilor mijloacelor de transport în comun, orice administrație publică locală încurajează transportul intermodal și evident, descurajează folosirea mașinilor personale.

Dacă de acasă ai de mers maxim 5 minute pe jos până la prima stație de transport public, unde ai un timp de așteptare rezonabil până ajunge tramvaiul sau autobusul, urmând ca finalul călătoriei să-l parcurgi cu o bicicletă închiriată - practic, pe lângă faptul că faci ceva mai multă mișcare decât din fața volanului, scapi de: vânătoarea locurilor de parcare, de stresul din trafic și contribui, evident, la diminuarea traficului auto și la creșterea calității aerului din orașul în care trăiești.

Fără îndoială există o mulțime de alte scenarii pe care le putem aborda. De exemplu: poate ajungi în Timișoara din zona periurbană și alegi să-ți lași mașina într-o parcare la intrarea în oraș, continuând drumul cu mijloacele de transport alternativ.

Minunat! Dar, în oricare dintre aceste scenarii există câteva variabile importante care influențează decizia personală.

Astfel, dacă drumul pe care trebuie să-l parcurgi până în stația de transport public nu are trotuar, sau acesta este degradat, cu siguranță nu vei parcurge acel drum zilnic cu plăcere - mașina personală câștigă.

Dacă timpul de aștepare al mijloacelor de tansport în comun este prea mare, sigur nu vei alege transportul public decât foarte rar, atunci când timpul ți-ar permite o astfel de așteptare - mașina personală câștigă.

Dacă starea bicicletelor pe care administrația publică locală le pune la dispoziția ta este una precară, te înțeleg că dacă nu vei alege să închiriezi o bicicletă pe care nu te simți în siguranță să o folosești - mașina personală câștigă.

Nu voi încerca acum să argumentez aici de ce descurajarea folosirii mașinilor personale este o măsură pozitivă pentru marile orașe. Cu siguranță chiar și cei mai aprigi susținători ai automobilelor personale realizează care sunt avantajele încurajării transportului alternativ.

Să zicem că tu nu te simți confortabil decât la volanul mașinii tale. Nu vrei să folosești mijloacele de transport în comun. Nici nu te gândești să folosești bicicletele sau trotinetele orașului. Dar, te enervează teribil traficul zilnic și vânătoarea de locuri de parcare. Nu-i așa că ai vrea să existe mai puține mașini în oraș?!

Păi, soluția este simplă: încurajează-i pe cei din jur să renunțe cât mai des posibil la folosirea mașinii personale, astfel o mașină în minus în trafic poate să însemne un loc de parcare în plus pentru tine.

Nici nu mă gândesc să deschid acum subiecte ca: poluarea aerului, mașinile diesel sau traficul greu.


Revenind la bicicletele noastre. Presupunând că m-ai urmărit cu atenție până acum și că suntem amândoi de acord că un sistem de transport public combinat cu un sistem de închiriere de mijloace de transport alternativ sunt soluții viabile pentru Timișoara, hai să ne uităm pe geam.

Calendaristic suntem în luna decembrie și probabil deja ne pregătim amândoi pentru Crăciun. (Da, și eu îmi voi face cumpărăturile tot cu mașina personală, ne vedem în trafic.)

Revenind la priveliștea de pe geam, cea de astăzi și din ultimele zile.

Ai observat probabil și tu că lipsește zăpada din peisaj, dar nu e bai, știm amandoi că Timișoara a fost mereu mai zgârcită la acest capitol.

Și totuși, parcă e cam cald pentru cizmele alea noi cu blană, nu-i așa?


Ei bine, deși Primăria Municipiului Timișoara are toate motivele să încurajeze mijloacele de transport alternativ, dar din păcate lucrurile se fac doar la nivel declarativ.

De ce spun asta?

În aceste zile nefiresc de călduroase, toată flota de biciclete și trotinete de închiriat a plecat la hibernat, începând cu data de 7 decembrie. Ne revedem cu ele în aprilie 2020.

În tot acest timp timișorenii care posedă o bicicletă continuă să se deplaseze cu ea.

Avem o mare problemă de mentalitate, am spus asta și nu mă tem s-o repet. Atâta timp cât cei care sunt în funcții de conducere și au putere de decizie NU înțeleg principii simple, promovate intens la nivel european, vom stagna și ne vom autodistruge orașul.

Mi-ar plăcea ca autoritățile să reconsidere decizia legată de sistemele VeloTm și TrotTM - mentenanța acestor vehicule se poate face și în timp ce sistemul este în continuare disponibil pentru timișoreni.

Să nu uităm totuși că în mai-iunie 2019 găseam deja biciclete VeloTm lipite cu scoci, semn că în iarna lui 2018 nu s-au întâmplat cine știe ce reparații cât timp ele au hibernat.

Sunt sigură că poate să ne fie și mai bine în Timișoara, avem nevoie doar de oameni cu menatalități adaptate la era în care trăim.

#PentruTimișoara





91 afișare

©2020 anamunteanu.ro